Barcodes op cd’s of dvd’s

Hoewel er nog diverse kleine platenwinkels zijn die niet gebruik maken van de mogelijkheden van de barcode, voorzien de grote maatschappijen hun cd’s altijd van een barcode. Winkels als Bol.com, Amazon, Free record shop of Mediamarkt zullen cd's of dvd's zonder barcode nooit in hun assortiment opnemen.

Ook om in de cd of dvd top 40 of top 100 (GFK Megacharts) te komen is een officiële EAN13 barcode onmisbaar. Deze lijsten worden namelijk samengesteld op basis van de gescande verkopen.

Ook voor eigen beheer artiesten die hun cd's in de winkels willen hebben is een EAN13 barcode achter op de cd of dvd dus een voorwaarde.

Om te voorkomen dat hierdoor prachtige eigen producten op de zolder belanden biedt het Centraal Muziekhuis - onder toezicht van GS1 - aan afzonderlijke artiesten of kleine labels de mogelijkheid om officiële barcodes verkrijgen, zonder dat ze een abonnement hoeven te nemen en een jaarlijkse bijdrage moeten betalen. De EAN13 barcode bestaat uit 13 cijfers. De eerste 4 cijfers staan voor de landcode. (8714=Nederland). De daaropvolgende 5 cijfers zijn kenmerkend voor het bedrijf dat abonnementhouder is bij GS1. In de barcodes die wij leveren staat het abonnement op naam van Marista music company. Dit is VOF waar het Centraal Muziekhuis onderdeel van is. Bij het scannen van de barcode in winkels wordt deze informatie overigens nooit zichtbaar.

De door u aangevraagde barcodes worden geregistreerd in een database die wij beheren. Om opgenomen te worden in de catalogus van het Centraal Muziekhuis dient uw cd of dvd door uw distributeur aangemeld te worden.